Božja riječ iznad krvnih odnosa
Lk 8,19-20; Mt 12,46-50; Mk
3,31-35; Lk 14,25-27
Pripremio: fra Ivan Šarčević
Ponedjeljak, 3. listopada 2011.
Čovjek je biće odnosa. A nekad se tako zapetljamo u svoje odnose ili u
jedan od njih da nam predstavlja nesnošljivi teret, zatvor naše duše. Poneki
odnos lišava nas naše biti, mi u odnosu prestajemo biti mi sami, postajemo
robovi i slijedimo – svjesno ili nesvjesno – direktive drugih. Osobito
obiteljski ili krvni odnosi mogu nam biti blagoslov ali i prokletstvo, izvor
velike sreće ali i nepodnošljivi teret ispod kojega ne možemo umaći. Neki nam
odnosi mogu zagorčiti pa i uništiti život. Od nekih odnosa obolimo i psihički i
tjelesno. Nekih nas odnosi toliko troše i traumatiziraju da nam oduzimaju
energije i volju ne samo za rad nego i za život.
Što zbog opće ljudske lomnosti, što zbog sklonosti kvarenju, u obiteljima
se olako naviknemo živjeti kao da su drugi naš posjed. Muž razumijeva svoju
suprugu kao posjed, predmet kojim može upravljati kako poželi. Supruga
razumijeva svoga muža kao onoga koji je dužan uvijek pokazati razumijevanje za
sve njezine želje. Događa se slično između roditelja i djece. Roditelji
nerijetko žele da ih njihova djeca bespogovorno slušaju, a djeca da im
roditelji u svemu ugađaju a da od njih ne traže nikakvu odgovornost.
Ni u prijateljskim i drugim odnosima nije različito. Postoje ljudi koji
iskorištavaju svoje prijatelje, koji druge ljude, pa i čitave zajednice,
crkvene ili druge institucije, političku stranku i čitav narod, shvaćaju samo
kao instrument svoje promocije, uspjeha ili bogaćenja. Postoje ljudi koji su
nesposobni za odnos, koji troše ljude. S druge strane, samo rijetki i
karakterni postanu svjesni da su iskorištavani i kad to postanu, to redovito
bude već kasno – odnos se prekida i nastaju gorčine, nesnošljivosti, paklena
stanja do mržnje i nasilja.
O odnosima govori i Isus kroz sva evanđelja. O obiteljskom odnosu poznata
je zgoda kada Isusu, okruženu mnoštvom naroda, dolaze njegova majka i braća da
ga vide i da porazgovaraju s njim. I Isus ne udovoljava njihovoj želji. Isus se
ne pomiče. Ne ide susresti se s njima nego odlučno kaže da su njegova majka i
braća oni koji slušaju Božju riječ i vrše je. Na drugom mjestu će kazati da ako
ga tko želi slijediti, ako tko želi biti njegov učenik, onda ne može voljeti
oca, majku, ženu, djecu, braću i sestre, pa ni svoj vlastiti život, više od
njega.
Zahtjevni Isus djeluje hladan prema krvnim i drugim vezama ako one ne
postavljaju Božju riječ i Božju volju iznad naših ljudskih računa, uskih
posjedničkih ljubavi i pristranosti. Za dobre odnose – a obiteljski su primarni
model za sve – nije najprije naš odnos jednih prema drugima, nego Božja riječ,
Isusov život. Ako se to ne dogodi u našim će se obiteljima nastavljati teški
odnosi, netko će biti teret ili teror drugima, netko će provoditi svoje hirove,
netko nikada neće dobiti priliku da slobodno počne živjeti.
Isus svjedoči da nitko nije gospodar nikoga i nitko nije kormilar ni
kontrolor naših relacija. Ako Božja riječ ne postane kriterij naših ponašanja
prema drugima, u našim obiteljskim a i drugim odnosima vrlo lako može doći do
nesklada, nepodnošenja i sukoba. Ako pak sve svoje odnose nastojimo mjeriti
prema Božjoj volji iskazanoj u ljubavi koju Isus pokazuje prema ljudima, naši
će odnosi procvasti, počet ćemo živjeti punim plućima, radosno ćemo se družiti
i naš će posao usrećivati druge.